De klassieke fout in communicatie,
en een tip om je doelgroep wel te bereiken.
Wil je mensen in beweging krijgen dan is inspireren de belangrijkste factor in je communicatie. Door in je boodschap de vraag waarom centraal te stellen schep je de voorwaarden om het geloven en begrijpen van de klant aan elkaar te verbinden.
De invoering van de avondklok is de maatregel die het meest besproken en het langst is aangekondigd in de corona bestrijding tot nu toe. Hoe komt het dan toch dat het draagvlak zo laag is bij de doelgroep waarop deze maatregel het meest van toepassing is?
Gezien vanuit de wetenschap van communicatie is dat eigenlijk eenvoudig te verklaren.
Alle communicatie rondom de avondklok ging om Wat het is en niet Waarom het van belang is. Waarom is een avondklok nu van belang, en dan gaat het niet om het resultaat het verlagen van het aantal besmettingen. Want dit is goed te begrijpen als redenering maar zet niet aan tot inspiratie en veranderen van gedrag. Niet het resultaat maar het doel beweegt mensen om iets te doen, dit zorgt ervoor dat ze de waarde van de maatregel gaan inzien.
En als tweede de tip.
Hoe bereik je de doelgroep; Jonge mensen en jongvolwassenen kijken niet meer naar een televisie. Om hen te bereiken zal je content moeten aanbieden op mobile device formaat en via de mediakanalen die zij gebruiken.
En dan niet je boodschap overlaten aan influencers of anderen die bekend zijn op basis van populariteit.Het verdienmodel wat zij hanteren is ingericht op de principes van manipulatie en dit is slechts een eenmalige en kortdurende stimulans tot het veranderen van gedrag.
Wil je iemand bereiken? Vraag het aan diegene en vraag het oprecht.
Geef aan waarom je iemand graag wil bereiken en de eerste vonk tot inspiratie en het creëren van een waardevolle communicatie is gestart.
Ervaar je soortgelijke situaties in je business omgeving? Dat kan goed kloppen want de regels van communicatie zijn universeel. Heb je ambities om het optimaliseren van klantrelaties voor jouw bedrijf te ontwikkelen of wil je met mij over dit artikel in discussiëren?
Neem contact met me op via info@johannesson.nl of 06 28292764
Als bonus ontvang je dan van mij het boekje “ontwikkelen van klantloyaliteit”.